Jamato

Text hesla

Jamato

1. historický názov oblasti (kotliny), neskôr i provincie (Jamato no kuni) v oblasti Kinai (dnes prefektúra Nara) na ostrove Honšu, kde na rovine Jamato (dnešnej Narskej kotline) 660 – 585 pred n. l. podľa tradície vládol cisár Džimmu, zakladateľ dynastie vládnucej v Japonsku dodnes. V období 4. – 8. stor. sa táto oblasť stala kolískou japonskej kultúry, z čoho je odvodený širší význam tohto pojmu označujúceho všetko japonské, a to najmä v kontraste s čínskou civilizáciou (napr. jamato gokoro, t. j. duša Japonska);

2. prvý historický doložený štátny útvar na území Japonska jestvujúci najneskôr od konca 3. stor. do 7. stor. s politickým centrom Asuka (→ Suiko) v Narskej kotline. Vznikol pravdepodobne vo forme kmeňového zväzu s jedným dominantným rodom a vodcom. Do 5. stor. si podmanil okolité rody a vnútil im vazalské postavenie. Počas 6. stor. tam vznikol panovnícky dvor na čele s vládcom (ókimi), ktorý od 2. polovice 7. stor. začal sporadicky používať titul vládca nebies (jap. tennó; → japonský cisár). Začiatkom 7. stor. sa princ Šótoku (Šótoku taiši) usiloval podľa vzoru čínskej dynastie Tchang zaviesť prvky byrokraticky riadeného štátu, ktoré však boli realizované neskôr počas tzv. štátu ricurjó (štát založený na trestoch a príkazoch). Neskôr si aj vďaka kultúrnym a diplomatickým stykom s Čínou začiatkom 7. stor. prisvojil používanie titulu cisár (tenši), ktorý dovtedy výhradne používal čínsky panovník;

3. a) japonský krížnik spustený na vodu 1885, poháňaný parným lodným strojom a oplachtením. Spolu s ďalšími 2 sesterskými loďami tvoril najväčšiu skupinu krížnikov japonského loďstva. Loď mala kompozitnú konštrukciu skladajúcu sa zo železnej kostry a drevenej obšívky prerušovanej delovými strieľňami umožňujúcimi paľbu nielen do strán, ale aj dopredu. Pôvodne niesla barkové oplachtenie, ktoré však pri modernizácii z roku 1900 zredukovali. Všetky 3 lode boli 1907 preklasifikované na prieskumné, Jamato sa od 1935 používal na vrtné práce a potopil sa počas búrky v prístave Kóbe v septembri 1935; b) najväčšia japonská bitevná loď (trieda lodí) spustená na vodu 1940 (výtlak 71 110 t, rozmery 263 x 36,9 x 10,3 m, hlavná výzbroj 9 diel kalibru 460 mm, 12 diel kalibru 155 mm a 12 diel kalibru 127 mm); hlavné veže vážili po 2 818 t a všetky delá mohli vystreliť každú minútu dva 1 473 kg granáty na vzdialenosť takmer 41 150 m. Podľa konštrukčných plánov lode Jamato bola vyrobená sesterská loď Musaši, 1 loď bola prerobená na lietadlovú loď Šinano a 2 zostali nedokončené). Po uvedení do prevádzky sa Jamato stala vlajkovou loďou admirála I. Jamamota. R. 1942 do priamych bojov nezasiahla, 1943 bola v rekonštrukcii, 1944 sa zúčastnila bitky o Filipíny, 7. 4. 1945 bola pri ostrove Okinava potopená.

Text hesla

Jamato

1. historický názov oblasti (kotliny), neskôr i provincie (Jamato no kuni) v oblasti Kinai (dnes prefektúra Nara) na ostrove Honšu, kde na rovine Jamato (dnešnej Narskej kotline) 660 – 585 pred n. l. podľa tradície vládol cisár Džimmu, zakladateľ dynastie vládnucej v Japonsku dodnes. V období 4. – 8. stor. sa táto oblasť stala kolískou japonskej kultúry, z čoho je odvodený širší význam tohto pojmu označujúceho všetko japonské, a to najmä v kontraste s čínskou civilizáciou (napr. jamato gokoro, t. j. duša Japonska);

2. prvý historický doložený štátny útvar na území Japonska jestvujúci najneskôr od konca 3. stor. do 7. stor. s politickým centrom Asuka (→ Suiko) v Narskej kotline. Vznikol pravdepodobne vo forme kmeňového zväzu s jedným dominantným rodom a vodcom. Do 5. stor. si podmanil okolité rody a vnútil im vazalské postavenie. Počas 6. stor. tam vznikol panovnícky dvor na čele s vládcom (ókimi), ktorý od 2. polovice 7. stor. začal sporadicky používať titul vládca nebies (jap. tennó; → japonský cisár). Začiatkom 7. stor. sa princ Šótoku (Šótoku taiši) usiloval podľa vzoru čínskej dynastie Tchang zaviesť prvky byrokraticky riadeného štátu, ktoré však boli realizované neskôr počas tzv. štátu ricurjó (štát založený na trestoch a príkazoch). Neskôr si aj vďaka kultúrnym a diplomatickým stykom s Čínou začiatkom 7. stor. prisvojil používanie titulu cisár (tenši), ktorý dovtedy výhradne používal čínsky panovník;

3. a) japonský krížnik spustený na vodu 1885, poháňaný parným lodným strojom a oplachtením. Spolu s ďalšími 2 sesterskými loďami tvoril najväčšiu skupinu krížnikov japonského loďstva. Loď mala kompozitnú konštrukciu skladajúcu sa zo železnej kostry a drevenej obšívky prerušovanej delovými strieľňami umožňujúcimi paľbu nielen do strán, ale aj dopredu. Pôvodne niesla barkové oplachtenie, ktoré však pri modernizácii z roku 1900 zredukovali. Všetky 3 lode boli 1907 preklasifikované na prieskumné, Jamato sa od 1935 používal na vrtné práce a potopil sa počas búrky v prístave Kóbe v septembri 1935; b) najväčšia japonská bitevná loď (trieda lodí) spustená na vodu 1940 (výtlak 71 110 t, rozmery 263 x 36,9 x 10,3 m, hlavná výzbroj 9 diel kalibru 460 mm, 12 diel kalibru 155 mm a 12 diel kalibru 127 mm); hlavné veže vážili po 2 818 t a všetky delá mohli vystreliť každú minútu dva 1 473 kg granáty na vzdialenosť takmer 41 150 m. Podľa konštrukčných plánov lode Jamato bola vyrobená sesterská loď Musaši, 1 loď bola prerobená na lietadlovú loď Šinano a 2 zostali nedokončené). Po uvedení do prevádzky sa Jamato stala vlajkovou loďou admirála I. Jamamota. R. 1942 do priamych bojov nezasiahla, 1943 bola v rekonštrukcii, 1944 sa zúčastnila bitky o Filipíny, 7. 4. 1945 bola pri ostrove Okinava potopená.

Zverejnené v novembri 2013.

citácia

Jamato [online]. Encyclopaedia Beliana, ISBN 978-80-89524-30-3. [cit. 2019-09-17]. Dostupné na internete: https://beliana.sav.sk/heslo/jamato