vlaková brzda
vlaková brzda — brzda umiestnená v železničnom vozidle alebo vo vlakovej jednotke, ktorá je ovládaná personálom rušňa alebo automaticky (napr. pri roztrhnutí súpravy alebo pri strate tlaku v hlavnom brzdovom potrubí). Hnacie vozidlá (rušne, motorové vozne, vlakové jednotky) majú predpísané tri nezávislé brzdové sústavy: nepriamočinnú priebežnú samočinnú tlakovú brzdu, priamočinnú tlakovú brzdu a zaisťovaciu brzdu (ručnú). Moderné hnacie vozidlá majú navyše aj elektrodynamickú brzdu. Osobné vozne majú predpísanú priebežnú tlakovú brzdu a zaisťovaciu brzdu, prepravovaným osobám musí byť v nebezpečenstve umožnené aktivovať záchrannú brzdu. Nákladné vozne majú predpísanú iba priebežnú tlakovú brzdu, určitá časť nákladných vozňov (vozne prepravujúce nebezpečný náklad, napr. cisterny) však musí byť vybavená aj zaisťovacou brzdou. Vozidlá s vysokou konštrukčnou rýchlosťou (nad 140 km/h) sú vybavené elektropneumatickou brzdou a elektromagnetickou koľajnicovou brzdou, namiesto klátikových bŕzd sa pri nich používajú kotúčové brzdy. Pri vozňoch s kotúčovými brzdami sa ich zabrzdenie alebo odbrzdenie overuje pri brzdovej skúške na ukazovateli stavu brzdy.
Podľa rýchlosti vývinu brzdiaceho účinku na obvod kolies sa brzdy rozdeľujú na brzdy s rýchlym vývinom (označuje sa ako I. spôsob brzdenia) a brzdy s pomalým vývinom (II. spôsob brzdenia). Brzdy s rýchlym vývinom brzdiaceho účinku sa používajú predovšetkým vo vlakoch osobnej dopravy. Zaraďujú sa sem režimy brzdenia P (brzda pre osobné vlaky), R (rýchliková brzda) a R + Mg (režim R so zapnutou magnetickou koľajnicovou brzdou). Brzdy s pomalým vývinom brzdiaceho účinku sa používajú v nákladných vlakoch so stanovenou rýchlosťou do 80 km/h. Zaraďuje sa sem režim brzdenia G (brzda pre nákladné vlaky). Konkrétny režim brzdenia v jednotlivých vozňoch je možné aktivovať pomocou posunutia ručnej páky ručného prestavovača umiestneného na obidvoch stranách vozňa, pričom pri každej polohe rukoväti je na štítku uvedená zodpovedajúca brzdiaca hmotnosť v tonách.