Jooss, Kurt
Jooss [jós], Kurt, 12. 1. 1901 Wasseralfingen, dnes súčasť Aalenu, Bádensko-Württembersko – 22. 5. 1979 Heilbronn (autonehoda) — nemecký tanečník, choreograf a baletný majster. Predstaviteľ novodobých smerov v tanečnom umení 20. stor. R. 1919 – 21 študoval na vyššej hudobnej škole v Stuttgarte. Žiak R. Labana, s ktorým 1922 – 33 spolupracoval ako tanečník, neskôr aj ako režisér. Spolu s Labanom pôsobil na divadelných scénach v Mannheime, Stuttgarte i v Hamburgu a absolvoval turné s jeho súborom Tanzbühne Laban. R. 1924 – 25 baletný majster v Münsteri, kde so spolupracovníkmi založil skupinu Neue Tanzbühne a vytvoril diela v expresionistickom štýle (napr. Démon, Der Dämon, 1925). R. 1927 založil v Essene s nemeckým dirigentom Rudolfom Schulzom-Dornburgom (*1891, †1949) pri kultúrnom inštitúte Folkwang umeleckú školu (Folkwangschule für Musik, Tanz und Sprechen, od 1963 Folkwang Hochschule, dnes Folkwang Universität der Künste), v ktorej bol vedúcim jej tanečného oddelenia. R. 1928 tam založil baletný súbor Folkwang-Tanztheater-Studio, v ktorom vychádzal zo základných poznatkov Labanovej analýzy (spojenie hudby, tanca a slova). R. 1930 – 33 bol vedúcim baletného súboru opery Mestského divadla v Essene, ktorý zlúčil s Folkwang-Tanztheater-Studio. Uvádzal tam klasické baletné diela i diela smerujúce k súdobému tanečnému výrazu a naštudoval svoju najznámejšiu choreografiu Zelený stôl (Der Grüne Tisch, 1932), za ktorú získal prvú cenu na medzinárodnej choreografickej súťaži v Paríži (1932). Keď ho 1933 nacistické úrady vyzvali, aby prepustil židovských tanečníkov, emigroval takmer s celým súborom do Spojeného kráľovstva (ako Ballets Jooss). Usadili sa v reformovanej škole na panstve Dartington Hall v grófstve Devon, kde spolu s nemeckým tanečníkom Sigurdom Leederom (*1902, †1981) založili školu Jooss-Leeder School of Dance (pôsobil v nej aj R. Laban); po 2. svetovej vojne súbor zanikol. R. 1947 – 48 Jooss pôsobil v Santiagu (Čile), 1949 sa (ako britský občan) vrátil do Essenu, kde znovu prevzal vedenie tanečného oddelenia Folkwangschule a obnovil činnosť súboru (1951 – 53), 1954 – 56 pôsobil v Düsseldorfe, od 1963 profesor choreografie na Folkwang Hochschule, od 1968 na dôchodku v Essene. Významné choreografie: Perzská rozprávka (Ein persisches Märchen, 1924), Izba č. 13 (Zimmer Nummer 13, 1929), Coppélia (1931), Pulcinella (1932), Veľkomesto (Die Grossstadt, 1932), Márnotratný syn (Verlorener Sohn, 1933), Balada (Ballade, 1935), Jarná rozprávka (Spring Tale, 1939), Pandóra (Pandora, 1944) a i. Z jeho žiakov a spolupracovníkov vynikla najmä P. Bauschová. Od 2001 sa každé 3 roky udeľuje medzinárodná cena za choreografiu Kurt-Jooss-Preis.