hydrodynamická spojka
hydrodynamická spojka, aj kvapalinová spojka — najjednoduchší druh hydrodynamického prevodu, ktorý sa používa ako rozbehová spojka strojov, slúži ako tlmič kmitov a zastáva aj funkciu bezpečnostnej spojky chrániacej proti prekročeniu maximálne dovoleného točivého momentu. Pozostáva z dvoch rovnakých obežných kolies, hnacieho (čerpadlového) a hnaného (turbínového), umiestnených súosovo s malou medzerou medzi nimi v spoločnej skrini vyplnenej pracovnou kvapalinou (väčšinou olej, prípadne voda alebo olejovo-vodná emulzia). Aby nebolo potrebné tesniť obidva hriadele kolies, pri väčšine hydrodynamických spojok je skriňa pevne spojená s lopatkami čerpadla a roztáčaná hnacím motorom. Pri otáčaní čerpadlového kolesa sa kvapalina rozvíri, pôsobením odstredivej sily vystupuje po obvode čerpadla, kde naráža na lopatky turbínového kolesa a snaží sa ho roztáčať. Lopatky turbíny potom vedú zabrzdenú kvapalinu do stredu, kde vteká späť do čerpadla. Točivý moment čerpadla a turbíny je rovnaký. Zo symetrickej konštrukcie hydrodynamickej spojky vyplýva, že je možný aj prenos točivého momentu opačne, z hnaného stroja na hnací motor.
Točivý moment roztáčajúci turbínu (moment prenášaný spojkou) klesá úmerne s rastúcimi otáčkami turbíny, priamo úmerne s otáčkami turbíny rastie účinnosť prevodu. Pri plne rozbehnutej turbíne hydraulickej spojky (menovitý režim) je účinnosť prevodu okolo 95 – 97 %, pričom výstupné otáčky sú menšie ako vstupné otáčky o tzv. sklz, ktorý je približne 2 – 3 %.
Ak je obežné koleso turbíny uchytené pevne, vzniká hydrodynamická brzda, ktorá sa využíva napr. ako odľahčovacia brzda (retardér) alebo ako hydraulický dynamometer (Froudova brzda).