Haas, Joseph

Text hesla

Haas [hás], Joseph, 19. 3. 1879 Maihingen – 30. 3. 1960 Mníchov — nemecký skladateľ a hudobný pedagóg. Od 1904 študoval kompozíciu u M. Regera v Mníchove a Lipsku. Od 1911 profesor kompozície na konzervatóriu v Stuttgarte, 1921 – 50 na Bavorskej hudobnej akadémii v Mníchove, kde od 1925 viedol oddelenie cirkevnej hudby. K jeho žiakom patril skladateľ K. A. Hartmann, dirigent E. Jochum a i. Hoci komponoval v tonálnom neskororomantickom štýle (vychádzal z M. Regera), bol prístupný novým prvkom v hudobnej kompozícii. R. 1921 založil spolu s P. Hindemithom a Heinrichom Burkardom (*1888, †1950) medzinárodný festival novej hudby v Donaueschingene, ktorý zohral významnú úlohu vo vývoji európskej hudobnej avantgardy (→ Donaueschinger Musiktage). Autor bohatej chrámovej tvorby, najmä oratórií (Die Heilige Elisabeth, 1931; Christnacht, 1932; Das Lebensbuch Gottes, 1934), omší (Eine deutsche Singmesse, 1924; Eine deutsche Vesper, 1929; Totenmesse, 1945), duchovných piesní (Drei geistliche Lieder, 1909) a sonát (Kirchensonate F dur pre husle a organ, 1926). Významná je aj jeho operná (Tobias Wunderlich, 1937; Jóbova svadba, Die Hochzeit des Jobs, 1943) a komorná tvorba (Eulenspiegeleien, 1912; Sonáta a mol, 1918; Deutsche Reigen und Romanzen, 1919).

Text hesla

Haas [hás], Joseph, 19. 3. 1879 Maihingen – 30. 3. 1960 Mníchov — nemecký skladateľ a hudobný pedagóg. Od 1904 študoval kompozíciu u M. Regera v Mníchove a Lipsku. Od 1911 profesor kompozície na konzervatóriu v Stuttgarte, 1921 – 50 na Bavorskej hudobnej akadémii v Mníchove, kde od 1925 viedol oddelenie cirkevnej hudby. K jeho žiakom patril skladateľ K. A. Hartmann, dirigent E. Jochum a i. Hoci komponoval v tonálnom neskororomantickom štýle (vychádzal z M. Regera), bol prístupný novým prvkom v hudobnej kompozícii. R. 1921 založil spolu s P. Hindemithom a Heinrichom Burkardom (*1888, †1950) medzinárodný festival novej hudby v Donaueschingene, ktorý zohral významnú úlohu vo vývoji európskej hudobnej avantgardy (→ Donaueschinger Musiktage). Autor bohatej chrámovej tvorby, najmä oratórií (Die Heilige Elisabeth, 1931; Christnacht, 1932; Das Lebensbuch Gottes, 1934), omší (Eine deutsche Singmesse, 1924; Eine deutsche Vesper, 1929; Totenmesse, 1945), duchovných piesní (Drei geistliche Lieder, 1909) a sonát (Kirchensonate F dur pre husle a organ, 1926). Významná je aj jeho operná (Tobias Wunderlich, 1937; Jóbova svadba, Die Hochzeit des Jobs, 1943) a komorná tvorba (Eulenspiegeleien, 1912; Sonáta a mol, 1918; Deutsche Reigen und Romanzen, 1919).

Zverejnené vo februári 2008.

citácia

Haas, Joseph [online]. Encyclopaedia Beliana, ISBN 978-80-89524-30-3. [cit. 2019-07-24]. Dostupné na internete: https://beliana.sav.sk/heslo/haas-joseph