účinnosť brzdy
účinnosť brzdy — pomer skutočne dosiahnutej hodnoty výstupného parametra (pri vozidlách prednostne brzdná dráha) brzdovej sústavy k hodnote predpísanej technickými normami alebo právnymi predpismi za dohodnutých skúšobných podmienok. Takto sa môže porovnávať brzdná dráha, brzdné spomalenie alebo brzdná sila. Pri vývoji (schvaľovaní) vozidiel sa účinnosť brzdy overuje jazdnými skúškami meraním brzdnej dráhy alebo stredného brzdného spomalenia decelerometrom (špeciálnym akcelerometrom). Pri vozidlách je účinnosť bŕzd dôležitou vlastnosťou ovplyvňujúcou bezpečnosť premávky, v priebehu prevádzky sa postupne znižuje opotrebením a nedostatkami v údržbe. Preto je potrebné funkčnosť a účinnosť bŕzd pravidelne kontrolovať a v prípade nesplnenia predpisov prevádzku dopravného prostriedku zakázať. Z praktických príčin sa na kontrolu bŕzd v premávke používajú metódy, ktoré nevyžadujú jazdné skúšky.
Skúška účinnosti bŕzd cestných vozidiel je súčasťou technickej kontroly (→ STK). Na meranie sa používajú valcové skúšobne bŕzd (dvojica valcových dynamometrov poháňaných elektromotorom – pre každé koleso nápravy), ktorými sa pretáčajú kolesá vozidla a zisťuje sa brzdná sila v závislosti od ovládacej sily pôsobiacej na pedál brzdy a pri vzduchových brzdách od tlaku v sústave. Pretože podmienky merania sa odlišujú od cestnej skúšky (napr. skúša sa iba jedna náprava), účinnosť brzdy sa vyhodnocuje podľa veličiny zbrzdenie (\(Z\)) vyjadrenej v %: \(Z= \frac{\sum B_{vi}}{m\cdot g}\cdot 100= \frac{a}{g}\cdot 100\) , kde \(\sum B_{vi}\) je súčet dosiahnutých brzdných síl kolies (\(i=1,\ldots,n\)) v N, \(m\) celková hmotnosť skúšaného vozidla v kg, \(g\) gravitačné zrýchlenie a \(a\) stredné brzdové spomalenie vozidla v m/s2. Pre jednotlivé kategórie vozidiel a druhy bŕzd (prevádzková, parkovacia) sú predpísané najnižšie dovolené hodnoty zbrzdenia. Popri účinnosti brzdy sa určuje aj nesúmernosť bŕzd (rozdiel brzdnej sily kolies nápravy) a kolísanie brzdnej sily za jednu otáčku kolesa (tzv. ovalita brzdy). Funkčnosť bŕzd by sa mala zisťovať stlačením brzdového pedála (má byť tvrdý) vodičom pred každou jazdou, prípadné poruchy sú oznamované kontrolnými svetlami (pri vzduchových brzdách aj údajmi tlakomerov) na prístrojovej doske.
Účinnosť bŕzd vlakovej súpravy sa po jej zostavení kontroluje tzv. brzdiacim percentom (\(BP\)) v %, ktorého význam je obdobný ako pri veličine zbrzdenia. Platí: \(BP=\frac{\sum BH_{vi}}{m_c}\cdot 100\), kde \(\sum BH_{vi}\) je súčet brzdiacich hmotností (\(BH\)) jednotlivých vozidiel zaradených v súprave v tonách, \(m_c\) celková hmotnosť súpravy v tonách. Údaje brzdiacej hmotnosti a celkovej hmotnosti sú vyznačené na jednotlivých železničných vozidlách (pri vozňoch s vyradenou – vypnutou brzdou \(BH=0\)). Aby sa pre stanovenú rýchlosť vlaku a daný úsek trate s jej rozhodným sklonom (→ rozhodné klesanie) neprekročila zábrzdná vzdialenosť, je tzv. brzdovými tabuľkami v Tabuľkách traťových pomerov (TTP) určené minimálne brzdiace percento súpravy. Pri nedosiahnutí predpísaného brzdiaceho percenta v príslušnom režime brzdenia sa musí znížiť najvyššia stanovená rýchlosť, príp. zakázať jazda takéhoto vlaku s touto súpravou. Brzdiaca hmotnosť sa určuje pri typových skúškach železničného vozidla. Táto technická veličina nemá konkrétny fyzikálny význam, vyjadruje, pri akej hmotnosti skúšaného vozidla by sa dosiahla rovnaká brzdná dráha ako pri vzorovom vozidle, pre ktoré sa po vykonaní oficiálnych jazdných skúšok brzdy stanovilo, že jeho brzdiaca hmotnosť sa rovná jeho hmotnosti (má brzdiace percento 100%). Vykonanie jazdných skúšok na železnici je obťažné, preto sa brzdiaca hmotnosť určuje podľa hmotnosti vlakovej súpravy, režimu brzdenia a dosiahnutého prítlaku vlakovej brzdy pomocou grafov a tabuliek vypracovaných Medzinárodnou železničnou úniou (UIC) na základe vykonaných meraní brzdnej dráhy vzorových súprav. Funkčnosť bŕzd sa po zostavení vlakovej súpravy alebo po jej dlhšom odstavení overuje plnou skúškou brzdy, pri ktorej sa zisťuje tesnosť vlakovej sústavy, ako aj to, či sa všetky brzdy vlakovej súpravy zabrzdia a odbrzdia. Jednoduchá skúška brzdy sa vykonáva napr. pri zmene obsluhy alebo hnacieho vozidla, pričom sa zisťuje, či brzdy najvzdialenejšieho vozňa od hlavného brzdiča správne zabrzďujú a odbrzďujú. Rušňovodič kontroluje funkciu tlakovej brzdovej sústavy sledovaním tlakomerov. Všetky zistenia o brzdení musia byť zaznamenané v Správe o brzdení.