slabnutie bŕzd
slabnutie bŕzd, vädnutie bŕzd, angl. fading — zníženie brzdného účinku následkom prehriatia trecích bŕzd vozidiel. S rastúcou teplotou súčiniteľ trenia trecích materiálov klesá, pri dlhotrvajúcom brzdení (napr. pri jazde z kopca) sa môžu brzdy natoľko prehriať, že úbytok brzdnej sily je citeľný. Pri prekročení určitej teploty sa trecie obloženie začína rozkladať, vytvorí sa na ňom sklovitá vrstva, čo situáciu zhoršuje a môže dôjsť aj k trvalému znefunkčneniu bŕzd.
Na slabnutie bŕzd sú obzvlášť citlivé bubnové brzdy – tepelnou rozťažnosťou sa zmení tvar bubna na kužeľový, čím sa plocha dotyku obloženia zmenší a dochádza k jeho miestnemu prehriatiu. Navyše zníženie súčiniteľa trenia pri brzdách s vnútorným servoúčinkom (→ prevod brzdy) výrazne znižuje ich brzdný účinok. Kotúčová brzda je menej náchylná na slabnutie, preto postupne nahrádza bubnové brzdy vozidiel.
Slabnutie bŕzd sa dá zmierniť dobrým chladením bŕzd, použitím brzdových obložení odolných proti vysokým teplotám a využitím iných spôsobov na brzdenie vozidiel (brzdenie motorom, odľahčovacia brzda). V prípade slabnutia ostáva brzdový pedál tvrdý na rozdiel od zníženia brzdného účinku prehriatím brzdovej kvapaliny a vytvorením parných bubliniek a (alebo) zavzdušnením kvapalinovej brzdovej sústavy (vtedy je pedál brzdy mäkký, jeho viacnásobným stlačením sa bublinky stlačia a do určitej miery sa brzdný účinok obnoví).
Pri železničných brzdách sa vyváži účinok zníženia súčiniteľa trenia pri brzdení z vysokých rýchlostí dvojstupňovým brzdením (rýchliková brzda), kde pri rýchlosti nad 85 km/h sa zvýši prítlak bŕzd, ktorý sa udržiava až do rýchlosti 50 km/h.