regulátor brzdnej sily

Text hesla

regulátor brzdnej sily — zariadenie na obmedzenie brzdnej sily zadných náprav automobilov, aby pri brzdení nedochádzalo k blokovaniu (šmyku) zadných kolies. Keďže ťažisko vozidla je nad vozovkou, pri brzdení sa predná náprava zaťaží a zadná náprava odľahčí, čím pri intenzívnejšom brzdení nastáva nebezpečenstvo blokovania kolies.

Regulátor brzdnej sily vozidiel s kvapalinovou brzdovou sústavou je ventil, ktorý pri dosiahnutí určitej intenzity brzdenia (bod zlomu) uzavrie ďalší prívod tlakového média (brzdová kvapalina) do brzdových valcov zadnej nápravy. Uzavretie ventilu sa väčšinou ovláda piestikom, ktorý je zaťažený pružinou a pôsobí naň tlak v brzdovom okruhu, zriedkavejšie posunutím zotrvačnej hmoty pri brzdení vozidla oproti vratnej pružine. Takéto zariadenie s konštantným bodom zlomu sa nazýva obmedzovač brzdnej sily. Pri vozidlách, kde sa zaťaženie zadnej nápravy mení v širšom rozsahu (napr. vozidlá s motorom vpredu), sa najčastejšie používa riešenie s premenlivým bodom zlomu nazývané (nie celkom správne, keďže zabezpečuje iba ovládanie bez spätnej väzby) regulátor brzdnej sily, resp. záťažový regulátor. Bod zlomu sa ovláda na základe zaťaženia zadnej nápravy vozidla. Vratná pružina ventilu regulátora je pri zmenšovaní vzdialenosti rámu (karosérie) vozidla od nápravy napínaná, čím sa bod zlomu posúva s rastúcim zaťažením nápravy smerom k vyšším tlakom (intenzívnejšie brzdenie). V závislosti od použitej sústavy na odpruženie vozidla to môže byť realizované rôznymi spôsobmi: ak pruženie vozidla zabezpečujú kovové pružiny, väzbu medzi karosériou a pružinou ventilu tvorí mechanická páka, ak je vozidlo opatrené vzduchovými pružinami, tlak vzduchu v nich pôsobí na piest, ktorý ovláda ventil.

Regulátor brzdnej sily (záťažový regulátor) používaný vo vozidlách so vzduchovými brzdami je redukčný ventil, ktorého pružina sa predpína úmerne k zaťaženiu nápravy. Oproti jednoduchému obmedzovaciemu ventilu umožňuje lepšie prispôsobiť tlak vzduchu zadných bŕzd požiadavkám. Regulátor brzdnej sily je navrhovaný pre bežné adhézne podmienky (vlhký asfalt, betón), na suchých cestách sa brzdná sila zadných náprav nevyužíva úplne, pri horšej adhézii (ľad, sneh) môže zasa aj pri správnej činnosti záťažového regulátora dôjsť k šmyku.

Pri vozidlách s protiblokovacím brzdovým systémom (ABS) preberá funkciu regulátora brzdnej sily sytém ABS, ktorý brzdenie prispôsobí takmer všetkým adhéznym podmienkam.

Pri železničných vozňoch bez protisklzovej ochrany sa používa obdobný záťažový regulátor tlakovej brzdy (prídavný ventil) – pri prázdnom alebo čiastočne naloženom vozni sa na základe zväčšenej vzdialenosti ložísk kolies od rámu vozňa znižuje tlak vzduchu vstupujúceho do brzdového valca, aby sa zabránilo zablokovaniu a nekontrolovanému šmyku dvojkolesí a následnému vytvoreniu nežiaducich plochých miest na kolesách.

Zverejnené 27. augusta 2024.

Vojtek, L. Regulátor brzdnej sily [online]. Encyclopaedia Beliana, ISBN 978-80-89524-30-3. [cit. 2024-09-16 ]. Dostupné na internete: https://beliana.sav.sk/heslo/regulator-brzdnej-sily