Koller, Július
Koller, Július, 28. 5. 1939 Piešťany – 17. 8. 2007 Bratislava — slovenský výtvarný umelec. V rokoch 1959 – 65 študoval na VŠVU v Bratislave u J. Želibského. Už počas štúdia popri civilistických maľbách a portrétoch namaľoval textový obraz More (1963 – 64) s neodadaistickou poetikou a realizoval ready-made Pohár vody (1964). Jeden z najvýznamnejších predstaviteľov tzv. neoficiálnej výtvarnej scény na Slovensku pred rokom 1989, v jeho tvorbe sú prítomné podnety pop-artu, neodadaizmu i akčného a konceptuálneho umenia. Jeho tvorba vznikala ako komentár k udalostiam osobného i spoločenského života v podobe antiobrazov, ktorých podklad tvorili zvyšky vzorovaných textílií (Československo, 21. 8. 1968, 1968), antihappeningov, ktoré reagovali na módnu vlnu happeningov, ako aj textových oznamov, inštalácií, kultúrnych situácií a športových udalostí v interiéroch a exteriéroch či tzv. Univerzálno-kultúrnych Futurologických Operácií (U.F.O.). Od roku 1969 využíval znak otáznika, ktorý maľoval na plátno (Otázniky, 1969), na vlastné čelo (U.F.O.-naut J. K., 1983), ako ornament na čičmiansku drevenicu (Univerzálno Folkloristické Otázniky, 1978) či v prírode (Myšlienka, U.F.O., 1981) v duchu autorskej myšlienky: čo nemožno zobraziť maliarstvom, treba vyjadriť vlastnou osobou (Špecializoval som sa na pochybovanie o všetkom, na spytovanie sa, na otázky. Otáznik sa stal mojím podpisom, sám som sa stal otáznikom.). V roku 1980 vo Vysokých Tatrách na Galérii Gánku (na skalnom stupni štítu Malý Gánok) vytvoril (spolu s M. Adamčiakom, P. Breierom, I. Gazdíkom a P. Meluzinom) Galériu Gánku – fiktívnu UFO galériu ako komunikačné médium medzi nebom a zemou. Od roku 1967 spolupracoval s amatérskymi výtvarníkmi, 1974 – 92 pôsobil ako lektor letných kurzov organizovaných obvodnými kultúrnymi a spoločenskými strediskami v Bratislave. Paralelne s konceptuálnym programom tvorby realizoval obrazy s motívmi Bratislavy a Vysokých Tatier určené pre predajňu Dielo. S P. Rónaiom a M. Adamčiakom založil združenie Nová vážnosť (1990 – 93). Dôležitú súčasť jeho diela tvoria denníky, ktoré obsahujú komentáre osobného a spoločenského života i histórie, hodnotenie oficiálnej a neoficiálnej výtvarnej scény, ako aj aktuálnu science-fiction problematiku. Na vzniku mnohých Kollerových diel sa podieľala jeho partnerka, výtvarníčka Květoslava Fulierová (*1932), ktorá je autorkou väčšiny fotografických záznamov jeho akcií. Kollerove diela sa nachádzajú vo významných svetových galériách, napr. v Tate Gallery v Londýne a v Pompidouovom centre v Paríži.