hydrodynamická prevodovka

Text hesla

hydrodynamická prevodovka — prevodovka kolesových dopravných prostriedkov obsahujúca hydrodynamické prvky (hydrodynamický menič alebo hydrodynamickú spojku). Hydrodynamické prvky disponujú vyhovujúcou účinnosťou iba v úzkej časti prevádzkovej oblasti otáčok, navyše násobenie momentu, ktoré dosahujú, nie je dostatočné pre celú prevádzkovú oblasť vozidla. Preto sa rôznym spôsobom kombinujú s mechanickými (ozubenými) prevodmi.

Pri výkonných dieselhydraulických lokomotívach sa používa hydrodynamická prevodovka pozostávajúca z dvojice alebo častejšie z trojice hydrodynamických meničov, prípadne z kombinácie meničov a hydrodynamickej spojky. Motor cez ozubený prevod do rýchla poháňa vstupný hriadeľ, na ktorom sú nasadené obežné kolesá čerpadiel všetkých meničov, resp. spojok. Obežné kolesá turbín jednotlivých meničov, resp. spojok, sú s výstupným hriadeľom spojené ozubenými súkolesiami s rozličným prevodovým pomerom. Regulácia sa vykonáva postupným naplnením niektorého meniča, resp. spojky, hydraulickým olejom a vyprázdnením ostatných meničov. Takto sa zabezpečí prispôsobenie dynamickej charakteristiky rušňa rôznym požiadavkám (sólová jazda, posun, ťahanie súprav s rôznou hmotnosťou, jazda po rovine alebo do stúpania/z klesania a pod.) pri vyrovnanej účinnosti. Pri menších a stredných výkonoch sa používa aj hydromechanická prevodovka, ktorá má za meničom poháňaným prevodom do rýchla zapojenú viacstupňovú mechanickú prevodovku s ozubenými kolesami. Radenie prevodových stupňov je umožnené vďaka prerušeniu toku výkonu znížením otáčok meniča (voľnobeh motora) a súčasne zásahom do meniča (čiastočným vyprázdnením, príp. zasunutím clony medzi čerpadlo a turbínu, oddialením turbíny od čerpadla a pod.).

Pri cestných motorových vozidlách je čerpadlo hydrodynamického meniča spojené priamo s kľukovým hriadeľom motora a turbína meniča poháňa mechanickú planétovú prevodovku. Zriedkavejšie turbína hydrodynamického meniča alebo spojky poháňa bežnú viacstupňovú mechanickú prevodovku s ručným radením (poloautomatická prevodovka). Kvôli zlepšeniu účinnosti (zníženie spotreby paliva) je možné pri ustálenej rýchlosti vozidla premostiť menič trecou spojkou.

V uvedených hydrodynamických prevodovkách boli hydrodynamické a mechanické prevody zapojené sériovo, je však možné zapojiť ich aj paralelne, čím vznikne diferenciálna hydrodynamická prevodovka (hydrodynamická prevodovka s vetvením výkonu; → diferenciálny prevod).

Zverejnené v apríli 2010. Aktualizované 16. októbra 2020.

Vojtek, L. Hydrodynamická prevodovka [online]. Encyclopaedia Beliana, ISBN 978-80-89524-30-3. [cit. 2025-02-12 ]. Dostupné na internete: https://beliana.sav.sk/heslo/hydrodynamicka-prevodovka