Hepworthová, Barbara

Text hesla

Hepworthová [-verto-] (Hepworth), Barbara, dame, 10. 1. 1903 Wakefield – 20. 5. 1975 Saint Ives (pri požiari svojho ateliéru) — britská sochárka, významná priekopníčka abstraktného výtvarného umenia v Spojenom kráľovstve, jedna z najvýznamnejších sochárok 20. storočia.

Študovala na Leeds School of Art and Design v Leedse a na Royal College of Art v Londýne. V raných dielach vyznačujúcich sa štylizáciou detailu (Hrdličky, 1927) sa inšpirovala sochami H. Moora. Práce z obdobia okolo 1930 sú už čisto abstraktné, odrážajú emočný vzťah k prírode. Pracovala najmä s drevom a kameňom, pričom charakter jej sôch výrazne určovala rezbárska technika. Počas 30. rokov 20. storočia úzko spolupracovala s H. Moorom a maliarom B. Nicholsonom (1938 – 51 manželia), s ktorými vytvorila najvýznamnejšiu trojicu abstraktných umelcov v Spojenom kráľovstve. Od konca 30. rokov sa zaoberala vzťahom priestoru a hmoty, ako aj vzťahom vonkajšieho a vnútorného. Do anglického sochárstva priniesla ideu perforovania hmoty sochy výrezmi (alebo dierami), ktoré robia sochu transparentnou. Jej diela odrážajú hlboké pochopenie vlastností materiálu a vysokú remeselnú úroveň (Pelagos, 1956), ich formy vychádzajú z prírody, ale aj z geometrických tvarov. V 50. rokoch 20. storočia získala medzinárodnú reputáciu, preferovala odlievanie do bronzu a vytvorila monumentálne sochy pre verejné priestranstvá. Od 1980 je jej dom s ateliérom a sochárskou záhradou v Saint Ives múzeom, ktoré spravuje londýnska Tate Gallery (Tate Saint Ives).

Text hesla

Hepworthová [-verto-] (Hepworth), Barbara, dame, 10. 1. 1903 Wakefield – 20. 5. 1975 Saint Ives (pri požiari svojho ateliéru) — britská sochárka, významná priekopníčka abstraktného výtvarného umenia v Spojenom kráľovstve, jedna z najvýznamnejších sochárok 20. storočia.

Študovala na Leeds School of Art and Design v Leedse a na Royal College of Art v Londýne. V raných dielach vyznačujúcich sa štylizáciou detailu (Hrdličky, 1927) sa inšpirovala sochami H. Moora. Práce z obdobia okolo 1930 sú už čisto abstraktné, odrážajú emočný vzťah k prírode. Pracovala najmä s drevom a kameňom, pričom charakter jej sôch výrazne určovala rezbárska technika. Počas 30. rokov 20. storočia úzko spolupracovala s H. Moorom a maliarom B. Nicholsonom (1938 – 51 manželia), s ktorými vytvorila najvýznamnejšiu trojicu abstraktných umelcov v Spojenom kráľovstve. Od konca 30. rokov sa zaoberala vzťahom priestoru a hmoty, ako aj vzťahom vonkajšieho a vnútorného. Do anglického sochárstva priniesla ideu perforovania hmoty sochy výrezmi (alebo dierami), ktoré robia sochu transparentnou. Jej diela odrážajú hlboké pochopenie vlastností materiálu a vysokú remeselnú úroveň (Pelagos, 1956), ich formy vychádzajú z prírody, ale aj z geometrických tvarov. V 50. rokoch 20. storočia získala medzinárodnú reputáciu, preferovala odlievanie do bronzu a vytvorila monumentálne sochy pre verejné priestranstvá. Od 1980 je jej dom s ateliérom a sochárskou záhradou v Saint Ives múzeom, ktoré spravuje londýnska Tate Gallery (Tate Saint Ives).

Zverejnené vo februári 2008.

citácia

Hepworthová, Barbara [online]. Encyclopaedia Beliana, ISBN 978-80-89524-30-3. [cit. 2019-12-06]. Dostupné na internete: https://beliana.sav.sk/heslo/hepworthova-barbara