Hamilton, Richard

Text hesla

Hamilton [he-], Richard, 24. 2. 1922 Londýn – 13. 9. 2011 tamže — britský maliar a grafik, hlavný predstaviteľ anglického pop-artu.

Študoval maliarstvo v Londýne. R. 1952 založil s E. Paolozzim umeleckú skupinu Independent Group. Jeho maľby z 2. pol. 50. rokov 20. stor. vychádzajú z abstraktného a imaginatívneho umenia (Ona, 1958 – 61), vo viacerých cykloch rozoberal tematiku vzťahu medzi ženou a strojom. V 2. pol. 50. rokov sa začal venovať popartovej koláži, grafike a kombinovaným technikám, v ktorých reagoval na jazyk populárnej kultúry; využíval účinky reklamy, reklamných sloganov a výstrižky z bulvárnych novín a časopisov (Čo to je, čo robí súčasné domovy také zvláštne a príťažlivé?, 1956). Využíva spojenie fotografie a maľby, zaujíma ho napätie medzi médiami, hranice medzi tzv. vysokým umením a dizajnom či novými technológiami, ale aj medzi realitou a reprezentáciou. V 60. rokoch sa sústredil na interpretáciu diel M. Duchampa, 1965 rekonštruoval Duchampovo legendárne dielo Veľké sklo a 1966 zorganizoval Duchampovu retrospektívnu výstavu v Tate Gallery v Londýne. Jeho tvorba reaguje na mediálnu kultúru, kultúru reklamy a konzumu v oslavnom i v ironickom zmysle, reflektuje i aktuálne politické udalosti (The State, 1993).

Text hesla

Hamilton [he-], Richard, 24. 2. 1922 Londýn – 13. 9. 2011 tamže — britský maliar a grafik, hlavný predstaviteľ anglického pop-artu.

Študoval maliarstvo v Londýne. R. 1952 založil s E. Paolozzim umeleckú skupinu Independent Group. Jeho maľby z 2. pol. 50. rokov 20. stor. vychádzajú z abstraktného a imaginatívneho umenia (Ona, 1958 – 61), vo viacerých cykloch rozoberal tematiku vzťahu medzi ženou a strojom. V 2. pol. 50. rokov sa začal venovať popartovej koláži, grafike a kombinovaným technikám, v ktorých reagoval na jazyk populárnej kultúry; využíval účinky reklamy, reklamných sloganov a výstrižky z bulvárnych novín a časopisov (Čo to je, čo robí súčasné domovy také zvláštne a príťažlivé?, 1956). Využíva spojenie fotografie a maľby, zaujíma ho napätie medzi médiami, hranice medzi tzv. vysokým umením a dizajnom či novými technológiami, ale aj medzi realitou a reprezentáciou. V 60. rokoch sa sústredil na interpretáciu diel M. Duchampa, 1965 rekonštruoval Duchampovo legendárne dielo Veľké sklo a 1966 zorganizoval Duchampovu retrospektívnu výstavu v Tate Gallery v Londýne. Jeho tvorba reaguje na mediálnu kultúru, kultúru reklamy a konzumu v oslavnom i v ironickom zmysle, reflektuje i aktuálne politické udalosti (The State, 1993).

Zverejnené vo februári 2008.

citácia

Hamilton, Richard [online]. Encyclopaedia Beliana, ISBN 978-80-89524-30-3. [cit. 2019-11-14]. Dostupné na internete: https://beliana.sav.sk/heslo/hamilton-richard