Allen, Woody

Text hesla

Allen [elen], Woody, vlastným menom Allan Stewart Konigsberg, 1. 12. 1935 New York — americký scenárista, režisér, filmový a divadelný herec, producent, komik, poviedkar, esejista, dramatik a hudobník. Začínal v 60. rokoch 20. stor. ako kabaretiér nočných klubov v Greenwich Village, ako herec a scenárista debutoval vo filme Čo je nové, mačička? (What’s New, Pussycat?, 1965). Jeho prvé filmy Vezmi peniaze a utekaj (Take the Money and Run, 1969), Banány (Bananas, 1971), Všetko, čo ste chceli vedieť o sexe, ale báli ste sa opýtať (Everything You Always Wanted to Know about Sex but Were Afraid to Ask, 1972), Spáč (Sleeper, 1973) a i. boli väčšinou situačné komédie čerpajúce motívy aj z nemej grotesky. Zahral si v nich postavy nesmelých, zakomplexovaných a smoliarskych mužov. V pol. 70. rokov 20. stor. prešiel od bláznivých komédií k nostalgickým, autobiograficky ladeným výpovediam s dôrazom na medziľudské vzťahy a existenciálne i morálne problémy súčasných amerických intelektuálov: Annie Hallová (Annie Hall, 1977, Oscar za najlepší film, réžiu a pôvodný scenár), Manhattan (1979), Purpurová ruža z Káhiry (The Purple Rose of Cairo, 1985), Hana a jej sestry (Hannah and Her Sisters, 1986, Oscar za najlepší pôvodný scenár, 1987), September (1987), Zločiny a poklesky (Crimes and Misdemeanors, 1989), Manželia a manželky (Husbands and Wives, 1992), Strely nad Broadwayom (Bullets over Broadway, 1994) a i. Začiatkom 21. stor. zaujal trilógiou, ktorou sa usiloval vystihnúť genius loci troch európskych metropol: Vicky Cristina Barcelona (2008), Polnoc v Paríži (Midnight in Paris, 2011, Oscar za najlepší pôvodný scenár, 2012) a Do Ríma s láskou (To Rome with Love, 2012).

Autor štyroch zbierok poviedok: Vyrovnať si účty (Getting Even, 1971), Bez peria (Without Feathers, 1975), Vedľajšie príznaky (Side Effects, 1980), Číra anarchia (Mere Anarchy, 2007).

Text hesla

Allen [elen], Woody, vlastným menom Allan Stewart Konigsberg, 1. 12. 1935 New York — americký scenárista, režisér, filmový a divadelný herec, producent, komik, poviedkar, esejista, dramatik a hudobník. Začínal v 60. rokoch 20. stor. ako kabaretiér nočných klubov v Greenwich Village, ako herec a scenárista debutoval vo filme Čo je nové, mačička? (What’s New, Pussycat?, 1965). Jeho prvé filmy Vezmi peniaze a utekaj (Take the Money and Run, 1969), Banány (Bananas, 1971), Všetko, čo ste chceli vedieť o sexe, ale báli ste sa opýtať (Everything You Always Wanted to Know about Sex but Were Afraid to Ask, 1972), Spáč (Sleeper, 1973) a i. boli väčšinou situačné komédie čerpajúce motívy aj z nemej grotesky. Zahral si v nich postavy nesmelých, zakomplexovaných a smoliarskych mužov. V pol. 70. rokov 20. stor. prešiel od bláznivých komédií k nostalgickým, autobiograficky ladeným výpovediam s dôrazom na medziľudské vzťahy a existenciálne i morálne problémy súčasných amerických intelektuálov: Annie Hallová (Annie Hall, 1977, Oscar za najlepší film, réžiu a pôvodný scenár), Manhattan (1979), Purpurová ruža z Káhiry (The Purple Rose of Cairo, 1985), Hana a jej sestry (Hannah and Her Sisters, 1986, Oscar za najlepší pôvodný scenár, 1987), September (1987), Zločiny a poklesky (Crimes and Misdemeanors, 1989), Manželia a manželky (Husbands and Wives, 1992), Strely nad Broadwayom (Bullets over Broadway, 1994) a i. Začiatkom 21. stor. zaujal trilógiou, ktorou sa usiloval vystihnúť genius loci troch európskych metropol: Vicky Cristina Barcelona (2008), Polnoc v Paríži (Midnight in Paris, 2011, Oscar za najlepší pôvodný scenár, 2012) a Do Ríma s láskou (To Rome with Love, 2012).

Autor štyroch zbierok poviedok: Vyrovnať si účty (Getting Even, 1971), Bez peria (Without Feathers, 1975), Vedľajšie príznaky (Side Effects, 1980), Číra anarchia (Mere Anarchy, 2007).

Zverejnené v auguste 1999. Aktualizované 1. februára 2017.

citácia

Allen, Woody [online]. Encyclopaedia Beliana, ISBN 978-80-89524-30-3. [cit. 2021-01-20]. Dostupné na internete: https://beliana.sav.sk/heslo/allen-woody