azerbajdžanský film, azerbajdžanská kinematografia — jeho začiatky sú spojené s činnosťou akciovej spoločnosti Fiľma založenej 1916 v Baku, ktorá vyrobila niekoľko hraných filmov, napr. V ríši nafty a miliónov (V carstve nefti i millionov, 1916, réžia Boris Nikolajevič Svetlov, *1880, †po 1926), Aršin Mal-Alan (1917). Po nástupe sovietskej moci v Azerbajdžane (1920) bol azerbajdžanský film podriadený štátnemu monopolu a ideologickej kontrole. R. 1923 vznikla štátna organizácia AFKU (Azerbajdžanskoje fotokinoupravlenije), neskôr premenovaná na Azkino (1930 – 33), Azfiľm (1933 – 34), Azgoskinprom (1934 – 35), Azerfiľm (1935 – 40), Filmové štúdio Baku (Bakinskaja kinostudija, 1941 – 59), od 1960 Azerbajdžanfiľm nazvaný podľa spisovateľa a filmára Dž. Džabarlyho.
Systematická filmová výroba sa rozvinula v 20. rokoch 20. stor., keď v Baku pôsobili významní filmoví režiséri aj z iných sovietskych republík (napr. V. I. Pudovkin, Igor Savčenko, *1906, †1950; N. Šengelaja, Amo Bek-Nazarov, *1892, †1965). V 30. rokoch patrili medzi najvýznamnejšie filmy 26 komisárov (Dvadcať šesť komissarov, 1933, réžia Nikolaj Michajlovič Šengelaja, *1903, †1943), Pri mori najmodrejšom (U samogo sinego moria, 1936, Boris Barnet, *1902, †1965 a Samed Mardanov, *1911, †1939), Ľudia z Baku (Bakinci, 1938, Viktor Turin, *1895, †1945). R. 1936 sa začala v Baku výroba zvukových filmov. V 40. rokoch bola produkcia hraných filmov sporadická, medzi najpopulárnejšie patril film Aršin Mal-Alan (1945, réžia Rza Tachmašib, *1894, †1980, a Nikolaj Leščenko, *1908, †1954), nová verzia ľudovej spevohry v hudobnom spracovaní Uzeira Gadžibekova (*1885, †1948). Ďalší rozvoj sa začal v 60. rokoch 20. stor. po nástupe generácie absolventov moskovského VGIK-u, napr. Aždara Ibrahimova, *1919, †1993; Tofika Tagizadeho, *1919, †1998; Hasana Seidbejliho, *1920, †1980; Husejna Seidzadeho, *1910, †1979). V tematickej orientácii prevládali v 60. a 70. rokoch príbehy z národných dejín a námety z prostredia naftárskeho priemyslu. V 70. a 80. rokoch 20. stor. spolupracovali s filmom aj spisovatelia, dramatici a scenáristi bratia Maksud (*1935, †2016) a R. Ibrahimbekovovci – film Povedz, že ma ľúbiš! (Skaži, čto ľubiš meňa!, 1978, réžia M. Ibrahimbekov). R. 1979 nakrútil Eľdar Kulijev (*1951, †2017) historickú fresku z 9. stor. Babek.
V dokumentárnej tvorbe vynikli reportáže Romana Karmena (*1906, †1978) Rozprávanie o naftároch z Kaspického mora (Povesť o nefťanikach Kaspii, 1954, ocenený na MFF v Cannes) a Premožitelia mora (Pokoriteli moria, 1961).
Po rozpade Sovietskeho zväzu sa azerbajdžanskí filmoví tvorcovia stretli s problémom financovania a opätovného oživenia azerbajdžanskej kinematografie. Výrazným impulzom sa v tomto smere stal film Unavení slnkom (Utomľonnyje solncem, 1. diel 1994, Oscar za najlepší zahraničný film, 2. diel 2010, 3. diel 2011) režiséra N. Michalkova, na ktorom ako scenárista spolupracoval R. Ibrahimbekov. Zobrazením súčasnosti v Azerbajdžane sa na základe rozprávkového príbehu zaoberá film režiséra Elçina Musaoǧlua (*1966) 40. dvere (40-ci qapi, 2008).