proporcionálne brzdenie

Text hesla

proporcionálne brzdenie — brzdenie, pri ktorom je brzdný účinok (brzdiaca sila) priamo úmerný sile pôsobiacej na ovládací prvok (ručná páka, pedál), resp. dráhe ovládacieho prvku. V prípade niektorých vlakových bŕzd je brzdný účinok úmerný času vychýlenia páky hlavného brzdiča do polohy na brzdenie. Tento princíp (časová proporcionálnosť) sa využíval pri najstarších vlakových brzdách, v USA sa používa dodnes.

Proporcionálnosť je základnou požiadavkou na prevádzkové brzdy kolesových dopravných prostriedkov, aby vodič mohol brzdenie citlivo ovládať, a prispôsobiť tak okolitým podmienkam. Od ostatných druhov bŕzd (odľahčovacia, núdzová, zaisťovacia, záchranná a pod.) sa už proporcionálne brzdenie v plnej miere nevyžaduje. Proporcionalita je nevyhnutne potrebná pri zvyšovaní brzdnej sily, ale výhodná je aj pri jej znižovaní, teda pri odbrzďovaní. Príkladom sú najstaršie vzduchotlakové vlakové brzdy (Westinghouse, Knorr), ktoré sa aj pri miernom odbrzdení odbrzdili úplne, čo od rušňovodičov vyžadovalo určitú zručnosť a pri neopatrnej manipulácii mohlo dôjsť k vyčerpaniu bŕzd (→ nevyčerpateľnosť brzdy). Takéto brzdy sa označujú ako stupňovito neodbrzditeľné, novšie konštrukcie vlakových bŕzd sú už stupňovito odbrzditeľné.

Zverejnené 9. augusta 2024.

Proporcionálne brzdenie [online]. Encyclopaedia Beliana, ISBN 978-80-89524-30-3. [cit. 2024-09-19 ]. Dostupné na internete: https://beliana.sav.sk/heslo/proporcionalne-brzdenie