korma
korma [rus.] — zadná časť trupu plavidla. V období plachetníc bola pôvodne určená ako stanovište kormidelníka riadiaceho smer pohybu lode, ktoré bolo chránené zvýšenými bokmi alebo zvýšenou kormovou palubou, po prechode na mechanický pohon sa v časti kormy pod čiarou ponoru nachádza okrem kormidlového zariadenia slúžiaceho na ovládanie lode aj propulzné zariadenie slúžiace na pohon lode. Hlavná, výstužná časť kormy sa nazýva kormovec.
Podľa účelu a veľkosti plavidla má korma rôzny tvar, k základným patria zrkadlová, krížniková a tunelová korma. Zadná časť lodí alebo člnov so zrkadlovou kormou je zakončená rovinnou plochou, tzv. zrkadlom, ktoré môže byť buď kolmé na vodnú hladinu, môže prečnievať šikmo nad hladinu alebo môže byť naklonené smerom k čelu lode (k prove), resp. člna (najčastejšie pri moderných jachtách). Zrkadlovú kormu majú nákladné lode, ktoré sa stavali koncom 80. rokov 20. stor., moderné plachetnice (napr. joly), ako aj mnohé typy motorových člnov. Krížniková korma sa vyznačuje kormovcom v tvare písmena S, ktorý sa začína na dne lode a pokračuje nahor smerom k palube; takýto tvar kormy poskytuje ochranu pred nabiehajúcimi vlnami a je výhodný z hľadiska tvarového odporu. Používa sa pri rýchlych vojenských lodiach s veľkým výtlakom. Tunelová korma je charakteristická valcovým vybratím v trupe pod čiarou ponoru, tzv. tunelom (najčastejšie sú dva tunely vedúce k dvom vrtuliam), a je typická pre riečne lode.