kľukový hriadeľ
kľukový hriadeľ, zalomený hriadeľ — hriadeľ piestových hnacích a hnaných strojov prevádzajúci pomocou ojníc priamočiary vratný pohyb na otáčavý (pri hnacích strojoch) alebo otáčavý pohyb na priamočiary vratný (pri hnaných strojoch); súčasť kľukového mechanizmu. Skladá sa z hlavných čapov, ktoré sú umiestnené na osi otáčania hriadeľa (pomocou 2 hlavných, tzv. vodiacich čapov je kľukový hriadeľ uložený v skrini), a z kľukových čapov, ktoré sa nachádzajú mimo osi otáčania a sú spojené kľukovými ramenami. Stredy kľukových čapov sa otáčajú po kružnici, ktorej priemer určuje zdvih piesta v pracovnom priestore (valci) motora. Na kľukové čapy sa nasádzajú ojnice. Kľukové ramená slúžia na vyváženie kľukového hriadeľa a na odľahčenie ložísk hlavných čapov. Kľukový čap s 2 ramenami tvorí 1 zalomenie kľukového hriadeľa, počet zalomení hriadeľa je určený počtom valcov a ich usporiadaním, napr. kľukový hriadeľ štvorvalcového spaľovacieho motora má 4 zalomenia usporiadané v rovine a vzájomne otočené o 180°, šesťvalcový motor šesť zalomení usporiadaných vo hviezdici. Kľukové hriadele sú najnákladnejšou časťou kľukového mechanizmu motorov, menej namáhané sa vyrábajú z uhlíkovej, viac namáhané z legovanej ocele, kľukové hriadele do osobných automobilov môžu byť aj odlievané z oceľoliatiny.