Hoffmann, Josef

Popis ilustrácie

Josef Hoffmann: stolička Fledermaus, 1907, Moravská galéria, Brno

Text hesla

Hoffmann, Josef, 15. 12. 1870 Brtnice, okres Jihlava, ČR – 7. 5. 1956 Viedeň — rakúsky architekt a dizajnér, jeden z najvýznamnejších a najvplyvnejších európskych secesných architektov a dizajnérov.

V rokoch 1887 – 91 študoval na Štátnej priemyselnej škole v Brne, 1892 – 95 architektúru na akadémii vo Viedni u Carla von Hasenauer a O. Wagnera, 1895 bol na študijnom pobyte v Taliansku. V rokoch 1896 – 99 spolupracoval s O. Wagnerom, 1897 spoluzakladateľ umeleckej skupiny Viedenská secesia (Wiener Secession; 1905 skupinu opustil), 1899 – 1937 profesor na Umeleckopriemyselnej škole vo Viedni. V roku 1903 založil spolu s K. Moserom a mecenášom Fritzom Wärndorferom Wiener Werkstätte, pre ktorú navrhoval do roku 1932 a v ktorej sa realizovala väčšina jeho diel. V roku 1912 založil Österreicher Werkbund (do 1920). V ranej tvorbe bol ovplyvnený O. Wagnerom, anglickým hnutím Arts and Crafts Movement (najmä Ch. R. Ashbeem a W. Morrisom) a škótskym architektom a dizajnérom Ch. R. Mackintoshom.

Okolo roku 1900 vytvoril vlastný štýl charakteristický jednoduchosťou a striedmosťou geometrického ornamentu (používal najmä štvorec) smerujúceho k abstrakcii. V tomto štýle navrhol interiér pavilónu 14. výstavy secesie vo Viedni (1902) i sanatórium v Purkersdorfe v blízkosti Viedne (1903 – 05, 1926 prestavané L. Bauerom), ktoré sa vyznačuje jasným harmonickým rozvrhnutím foriem a dokonale stvárneným detailom. K jeho najvýznamnejším dielam patrí prepychové sídlo Palais Stoclet v Bruseli (1905 – 11), vrcholné dielo európskej secesie a jedinečná realizácia utopistickej myšlienky gesamtkunstwerku. Hoffmann navrhol architektúru i kompletné vybavenie realizované vo Wiener Werkstätte (podieľali sa na ňom aj iní umelci z Wiener Werkstätte) v jednotnom geometrizujúcom štýle. Mozaiky v jedálni navrhol G. Klimt.

Hoffmann okrem architektúry a interiérového i výstavného dizajnu navrhoval šperky, nábytok, látky, keramiku, sklo, ako aj práce z kovu, textilu a papiera. Často uplatňoval invenčne modifikované klasické i vernakulárne (tradičné ľudové) formy. Jeho práce sa vyznačujú vysokou estetickou úrovňou, klasickou vyváženosťou, striedmou zdržanlivosťou, eleganciou, používaním pravouhlých geometrických tvarov, abstraktným ornamentom a jednoduchou farebnosťou (typická kombinácia bielej a čiernej farby). Usiloval sa o štýlovú jednotu architektúry, interiéru a jeho vybavenia v zmysle gesamtkunstwerku. Bol vynikajúci kresliar.

Architektonické realizácie: vila Moser (1903 – 05), vila Ast (1909 – 11) a vila Skywa Primavesi (1913 – 15) vo Viedni, pavilón na výstave Deutscher Werkbund v Kolíne nad Rýnom (1914), prestavba kúpeľného domu vo Veľkých Losinách (1919 – 20) v Čechách, rakúsky pavilón na Svetovej výstave dekoratívnych umení v Paríži (1925).

Jeho jedinou známou realizáciou na Slovensku bolo pôvodné zariadenie interiérov spoločenských priestorov prízemia vo vile Arpáda Lengyela v Bratislave (1928 – 29, F. Weinwurm, I. Vécsei), ktoré realizoval v roku 1931.

Zverejnené v apríli 2010. Aktualizované 1. februára 2025.

Hoffmann, Josef [online]. Encyclopaedia Beliana, ISBN 978-80-89524-30-3. [cit. 2025-03-27 ]. Dostupné na internete: https://beliana.sav.sk/heslo/hoffmann-josef