autobus

Text hesla

autobus [gr. + lat.] — cestné motorové vozidlo na hromadnú prepravu viac ako 9 sediacich osôb vrátane vodiča, môže ťahať aj príves.

Autobusy sa rozdeľujú:

  • podľa usporiadania na jednopodlažné, dvojpodlažné, kĺbové a dvojkĺbové (veľkopriestorové);
  • podľa účelu na mestské (na vnútromestskú alebo na predmestskú prevádzku s menším počtom sedadiel a s väčším počtom miest na státie), medzimestské (miestne alebo linkové s podlahou zastavanou sedadlami a s obmedzeným počtom miest na státie), diaľkové (linkové alebo turistické len s miestami na sedenie; → autokar) a letiskové (veľkokapacitné na zvážanie cestujúcich k lietadlám a od nich, s prevahou miest na státie);
  • podľa kapacity na minibusy (do 16 osôb) a na malé (7 m, 25 – 28 osôb), stredné (do 9 m, 45 – 50 osôb), veľké (do 12 m, do 100 osôb) a veľkokapacitné (do 16,5 m, až do 145 osôb).

Prvý parný autobus Enterprise, premával z Londýna do Paddingtonu v roku 1830. V roku 1895 vyrobil C. Benz prvý 8-miestny autobus so spaľovacím motorom a v tom istom roku G. W. Daimler 12-miestny omnibus. O 10 rokov neskôr začali v Nemecku premávať poschodové autobusy a v roku 1922 bol vyrobený prvý autobus so špeciálnym strojovým spodkom (dovtedy sa autobusy stavali iba na strojový spodok nákladných automobilov). V roku 1924 sa začala používať nízka podlaha uľahčujúca nastupovanie a vystupovanie z autobusu, v roku 1926 integrovaná kostra a dva motory uprostred pod podlahou, v roku 1931 bol po prvýkrát umiestnený motor vzadu, v roku 1938 bol na pohon použitý dvojtaktný vznetový motor. V roku 1951 bol skonštruovaný prvý autobus so samonosnou karosériou – Setra, a v roku 1953 prvý autobus s pneumatickým odpružením.

Zverejnené v auguste 1999.

Autobus [online]. Encyclopaedia Beliana, ISBN 978-80-89524-30-3. [cit. 2025-12-12 ]. Dostupné na internete: https://beliana.sav.sk/heslo/autobus