Kortova dýza
Kortova dýza — súčasť lodného propulzného zariadenia v tvare kužeľového prstenca s profilom krídla okolo vrtule. Na prstenci pri obtekaní vodou vzniká vztlaková sila, ktorej axiálna zložka prispieva k náporu vody na vrtuľu. Použitím Kortovej dýzy sa znižujú vírové straty na koncoch listov vrtule a vytvára sa vyšší hmotnostný prietok, čo vedie k zvýšeniu účinnosti propulzie. Kortova dýza môže byť pevná (prispieva aj k smerovej stabilite počas priamej plavby) alebo otočná (nastaviteľná; okrem zvýšenia efektivity propulzie dokáže vyvodiť aj bočnú silu, slúži teda i ako kormidlo). Často sa používa pri vnútrozemských plavidlách a remorkéroch, ktorých ponor je vzhľadom na parametre plavebnej dráhy obmedzený. Využívajú sa tak jej lepšie parametre náporu pri malých rýchlostiach v porovnaní s voľnou vrtuľou bez Kortovej dýzy. Používa sa aj v námornej plavbe pri prístavných remorkéroch a samohybných technických plavidlách, ako aj na stabilizáciu objektov na veľkých hĺbkach, ktoré nie je možné ukotviť. Nie je vhodná na plavbu pri väčších rýchlostiach, pretože vtedy kladie zvýšený odpor. Vyvinuli ju v 30. rokoch 20. stor. taliansky letecký inžinier Luigi Stipa (*1900, †1992) a nemecký lodiarsky inžinier Ludwig Kort (*1888, †1958), podľa ktorého je nazvaná.