korektor
korektor [lat.] —
1. pracovník redakcie, agentúry, grafického štúdia, tlačiarne a pod. vykonávajúci korektúru budúcej tlačoviny;
2. to, čo slúži na úpravu alebo opravu existujúceho stavu, napr. kozmetický prípravok na prekrytie nedokonalosti pleti, ortopedická pomôcka a pod.
3. stroj. zariadenie na opravu alebo na prispôsobenie vlastností stroja okolitým podmienkam. Pri spaľovacích motoroch sa používa niekoľko druhov korektorov. Vo vozidlových vznetových (naftových) spaľovacích motoroch je korektorom zvláštna pružina v odstredivom regulátore piestového vstrekovacieho čerpadla, ktorá v oblasti nízkych otáčok, keď má motor lepšiu plniacu účinnosť, zvýši vstrekované dávky paliva, čím sa zvýši krútiaci moment motora bez zvýšenia dymenia. V piestových spaľovacích motoroch pracujúcich vo veľkých nadmorských výškach (napr. v leteckých motoroch) sa používa výškový korektor tvorený aneroidom upravujúcim polohu regulačného orgánu vstrekovacieho čerpadla alebo pôsobiacim na ihlu škrtiacu prietok paliva cez dýzu karburátora, čím sa znižuje dodávka paliva úmerne tlaku nasávaného vzduchu. Zabraňuje sa tým prílišnému obohacovaniu palivovej zmesi (dodávka paliva sa zmenou tlaku vzduchu prakticky nemení), výkon motora klesá úmerne okolitému tlaku a nezvyšuje sa ani spotreba paliva a emisia škodlivín. Pri prepĺňaných spaľovacích motoroch možno pomocou výškového korektora vyvážiť zníženie tlaku okolitého vzduchu reguláciou tlaku plniaceho vzduchu dodávaného turbodúchadlom, čím sa výkon motora môže do určitej výšky udržať konštantný. Oktánový korektor je vrúbkované koliesko opatrené stupnicou oktánových čísel, ktoré pomocou výstredníka prestavuje polohu rozdeľovača zapaľovania, a tým predstih zapaľovania podľa oktánového čísla použitého paliva. V súčasnosti sú všetky korekčné zásahy riadené elektronicky riadiacou jednotkou motora na základe údajov snímačov tlaku, teploty a klepania spaľovacích motorov.