korekcia ozubenia
korekcia ozubenia — zmena tvaru boku zubov ozubeného súkolesia pri zachovaní kinematickej podmienky odvaľovania a veľkosti zubovej vôle medzi navzájom zaberajúcimi zubmi. Korekcia ozubenia sa používa na zlepšenie záberových vlastností ozubeného súkolesia. Je ňou možné zabrániť podrezaniu päty zubov pri výrobe, zosilniť pätu zubov na zvýšenie pevnosti, vyrovnať alebo zmenšiť sklz boku zubov pri zábere kvôli zníženiu opotrebenia a strát spôsobených trením, znížiť merný tlak medzi zubmi kvôli zmenšeniu opotrebenia alebo prispôsobiť súkolesie danej osovej vzdialenosti. Vo všeobecnosti sa korekcia ozubenia dá dosiahnuť pri výrobe ozubeného kolesa úpravou nástroja na konkrétny prípad, čo je však neúčelné a nehospodárne. Pri evolventnom ozubení možno korekciu jednoducho dosiahnuť posunutím nástroja (napr. odvaľovacej frézy) kolmo na os vyrábaného ozubeného kolesa. Ak sa nástroj posunie smerom od stredu ozubeného kolesa, ide o kladnú korekciu, v opačnom prípade o zápornú korekciu. Pri korigovanom ozubení už záber zubov nenastáva na rozstupovej kružnici ozubeného kolesa, ale na tzv. valivej kružnici. Priemer hlavovej kružnice (vonkajší priemer vyrábaného ozubeného kolesa) sa musí zmeniť o dvojnásobok posunutia nástroja. Správnou korekciou je možné vyvážiť nevýhody evolventného ozubenia oproti cykloidnému ozubeniu pri zachovaní jeho výhod, teda dosiahnuť menšie straty trením, menšie opotrebenie, jednoduchší spôsob výroby a necitlivosť na zmenu osovej vzdialenosti. Ďalšími spôsobmi korekcie evolventného ozubenia sú zväčšenie uhla záberu nástroja a zníženie výšky zubov. Tieto spôsoby však už neumožňujú používať normalizované nástroje, preto sa využívajú iba v sériovej alebo v hromadnej výrobe (napr. výroba automobilových prevodoviek).