just in time

Text hesla

just in time [džast tajm; angl.], JIT — stratégia výroby (logistická technológia) zameraná na minimalizovanie všetkých zložiek vstupujúcich do výrobného procesu (prostriedkov, času, kapacít ap.); pohyb zásob, materiálu, tovaru ap. v správnom čase na správne miesto. Nadväzuje na marketingové stratégie trhového spomaľovania (pull stratégie), ktoré sú zamerané na konečného spotrebiteľa. Prvýkrát bola použitá 1926 v závodoch spoločnosti Toyota, najväčší rozmach dosiahla v 80. rokoch 20. stor. v Japonsku a USA. Základná filozofia JIT spočíva v takom spôsobe riadenia výrobného procesu, v ktorom sa všetky jeho činnosti a operácie synchronizujú a podriaďujú sa aktuálnej potrebe, pričom sa minimalizujú priebežné časy výroby (t. j. vyrába sa len to, čo je potrebné a efektívne, v správnom čase, bez hromadenia zásob surovín, jednotlivých dielov výrobkov a nedokončených i hotových výrobkov, a to s minimálnym pohybom materiálu). JIT vyžaduje presné plánovanie výroby, výrobu len na objednávku a v malých sériách s častými dodávkami materiálu. Predpokladmi jej zavedenia do praxe sú kvalitné odberateľsko-dodávateľské vzťahy a spoľahlivá doprava. Celý proces je riadený pomocou zavedených jednoduchých signálov určujúcich napr. štart výroby ďalšieho dielu, doplnenie chýbajúcich dielov, objednanie nového tovaru ap. Výhodami JIT sú zvýšenie produktivity a kvality práce, zníženie nákupných cien surovín, tovarov a služieb, zníženie nákladov na skladové hospodárstvo (zníženie výrobných zásob, zásob hotových výrobkov, úspora skladovacích plôch ap.), skrátenie dodacej lehoty výrobkov ap. a nevýhodami veľká závislosť výroby od dodávateľov, problémové plnenie neočakávanej objednávky, nárast rozsahu prepravy a v dôsledku toho zhoršenie prejazdnosti na miestnych komunikáciách a diaľniciach ap. JIT je jednou z koncepcií štíhlej výroby.

Zverejnené v novembri 2013.

Just in time [online]. Encyclopaedia Beliana, ISBN 978-80-89524-30-3. [cit. 2025-07-14 ]. Dostupné na internete: https://beliana.sav.sk/heslo/just-time